Jeg har skrevet om dette før, et innlegg jeg mente med hver celle i kroppen, i den gamle bloggen. Dessverre har den serveren takket for seg.
Meningen min er derimot ikke gått på trynet. Observasjoner foretatt idag gjorde at jeg føler jeg må lette hjertet nok en gang. Og for å understreke poenget med denne posten, må jeg gå personlig til verks.
Jeg ber om at dere som har trollekommentarer eller usaklige meninger om emnet, snur nå.
OK. Jeg hater røykende gravide. Jeg hater kanskje ikke mennesket bak røyken. Men jeg hater handlingen deres. Jeg avskyr rett og slett gravide damer som fyrer opp sigaretter og tar dype magadrag.
Hva tenker dere på? Dere tenker ikke på det uskyldige livet dere har laget. Dere tenker ikke på at et foster er totalt forsvarsløst og uferdig. At hvert eneste trekk dere tar kan være med på å skade babyen deres for livet.
Jeg har hørt gravide røykere komme med argumenter som disse:
- “Jeg er helt avhengig av røyk, og jeg greier bare ikke å slutte.”
- “Noen sigaretter skader vel ikke ungen.”
- “Jeg skal slutte å røyke etterhvert.”
Punkt 1 forteller meg at du er skamløs og etisk underutviklet. Samtidig er du en komplett egoist og en fare for barnet ditt fordi du ikke har stolthet og viljestyrke nok. Om du ikke kan legge fra deg røyken engang under svangerskapet, hvordan skal du fremtre som en god rollemodell for barnet ditt da det kommer hjem fra skolen og sier “mamma, får man kreft av å røyke?”? Ingen tvang deg til å begynne å røyke – og det skal en god del trekk til før man er avhengig. Du gir ikke engang barnet ditt noe valg. Du lar det ikke kjenne frisk luft før det er født – men lar derimot sigarettrøyk være det første det får i lungene!
Punkt 2 forteller meg alt i punkt 1, og også at du er dum. Stokk dum.
Det tredje punktet vitner om dårlig handlingskraft.
Disse punktene gjør seg ikke noe særlig i barneoppdragelse. Nå er det dessverre slik at ikke alle egner seg som foreldre, men er det ikke fryktelig dumt å spolere både troverdighet og respekt bare på grunn av røyk?
Grunnen til at jeg tidlig i posten sa dette ville bli personlig, er fordi jeg selv sterkt ønsker meg barn. Og jeg er livredd for at jeg ikke skal greie det. Jeg vet ingenting om jeg er fruktbar eller ei, og det plager meg. Derfor kan jeg ikke for mitt bare liv forstå hvordan vordende mødre kan gå rundt med stor mage og røyk mellom fingrene. De har livets gave i magen. De har noe ikke alle kan få. Og de aner ikke hvor grensen går for det ufødte barnet, kanskje tåler det røyk og ikke får noen mén – men kanskje blir det sykt resten av livet.
Og så tar du sjansen?




40 comments
Comments feed for this article
31/01/2007 kl. 5:27 pm
Allikin
Det er vel ikke stort annet å si enn: Amen!
Jo, forresten: Strengt tatt har jo ikke fosteret røyk i lungene mens det befinner seg inni magen – men fullt av nikotin i blodet, det har det.
Et spørsmål til de røykende gravide: Du som synes det er SÅ grusomt å slutte å røyke at du ikke engang klarer det mens du går gravid: Hvordan kan du unne babyen din de samme abstinensene du ikke fikser selv når h*n kommer ut?
31/01/2007 kl. 5:32 pm
Cathrine
Allikin:
!
Rettelsen mottatt – det er selvsagt helt korrekt.
Og det spørsmålet vil jeg gjerne ha svar på jeg også. Jeg er spent på hvor mange som tør å kommentere her – om det er så naturlig for dem å røyke bør jo forklaringen på hvorfor også være nærliggende…..
31/01/2007 kl. 5:33 pm
Allikin
Det verste argumentet av dem alle: “Legen min sier at det er bedre for fosteret at jeg røyker litt enn at jeg blir stresset av å ikke røyke.” Det er jo helt vanvittig.
31/01/2007 kl. 5:42 pm
Cathrine
*gaper*
Jeg trodde jeg hadde hørt det meste, men den var ny for meg. Jeg vet selv om en kvinne som nylig fødte sitt tredje barn. Hun har, sitat: “kost seg med litt rødvin hver lørdag” gjennom hele svangerskapet.
Hvordan kan folk ta sjansen – når de overhodet ikke vet hvor alkohol-/ nikotingrensen går får barnet sitt??
Og forøvrig likte jeg veldig godt kommentaren din med hvordan en røykende gravid kan unne sin ufødte etterkommer de samme abstinensene.
Jeg finner faktisk ikke ett eneste argument som taler for røyking under svangerskapet, jeg. Ingen holder mål.
31/01/2007 kl. 6:02 pm
Allikin
Haha, nå må jeg fortelle en liten anekdote fra en vennesammenkomst. Et par av jentene i gjengen (dette er forresten egentlig en kameratgjeng med sin respektive damer), la oss kalle dem X og Y, var gravide i andre og tredje trimester, og begge røyket. På akkurat denne sammenkomsten var bare X til stede, og ei av de andre i selskapet uttalte at “Y røyker jo som en skorstein” (hva er en sammenkomst uten litt sladder om de som ikke er der?), hvorpå X utbrøt: “Hah! Hun røyker ikke like mye som MEG!”
Hva gir du meg?
X er forresten en av de med lege-argumentet. Y gir bare faen.
31/01/2007 kl. 6:15 pm
Cathrine
Huff, Allikin – det er jo egentlig bare en fryktelig trist historie…
31/01/2007 kl. 6:18 pm
Allikin
Vi andre ble ganske stille en stundt.
31/01/2007 kl. 6:42 pm
ZavaPalmer
Ren og skjær galskap, idioti og egoisme. Får lyst til å skjelle ut gravide damer med siggen i hånda. En annen sak som gjør meg nesten like forbanna, er småbarnsmødre som triller småttisen sin samtidig som de røyker. Fyttikatta!
31/01/2007 kl. 6:58 pm
Allikin
I bryllupsfesten min (vår, altså – min og gubbens), røyket Y mens hun ammet.
For de som lurer: Jeg omgås ikke disse menneskene til vanlig. Jeg trives best med folk med omtrent samme intelligensnivå som jeg.
31/01/2007 kl. 7:22 pm
Lenemor
Jeg har skjelt ut røykende gravide damer jeg, på lik linje med dem som står og røyker over dypvognen. Det er det aller verste jeg ser, og jeg er ikke så veldig interessert å høre på tåpelige unnskyldninger de måtte komme med. Når noen klarer å gå fra 40 Prince om dagen til null røyking så klarer alle det. Den personen jeg tenker på er nemlig ikke spesielt viljesterk, men det var likevel ikke noe problem da hun ble gravid.
Og røyking mens man ammer..
Jeg himler med øynene her nå. Er det mulig?!!!!
31/01/2007 kl. 7:22 pm
Mia
Et forslag kunne jo vært at dere tok røyken vekk fra den gravide damen og knuste den rett foran øynene hennes. Og hvis hun prøvde å lage bråk, så kunne jo dere komme med deres beste argumenter for hvorfor hun ikke skal røyke. Gir hun seg ikke med røykingen, så kan jo dere bare be henne om å gå?
Men det trengs selvfølgelig litt mot for å gjøre noe sånt, og det er ikke alltid at man har lyst til å lage rabalder hvis det er fest og den gravide tenner seg en røyk rett foran nesa på en. (hmm…., kanskje forslaget mitt ikke var så bra allikevel?)
31/01/2007 kl. 7:43 pm
Cathrine
Allikin: Hehe, word!
Lenemor: Så bra! Jeg er foreløpig bare der at jeg skuler på dem og setter opp en sur mine – men målet er jammen å kunne tørre å gå bort til røykende gravide og spørre hvordan det er å være hjerneskadet.
Mia: Vel.. jeg synes kanskje ikke det forslaget var Årets!
MEN! Jeg ser absolutt poenget ditt – selvom det at de gravide går unna ikke akkurat løser noen problemer.
31/01/2007 kl. 9:58 pm
radiohode
Jeg synes det er helt ok, så lenge de ikke begynner med hardere stoffer. Eller nei, det der sa jeg bare for å være kontroversiell. Og det er jeg ikke.
31/01/2007 kl. 10:02 pm
Cathrine
Radiohode, nå må du akta dig för sagen……
01/02/2007 kl. 7:58 am
himan
Men herregud!!
Er det noen som ikke er enige med deg i det??
For min del blir jeg kvalm av alle som røyker. Menn driter jeg i – men kvinner som røyker gir meg “innovert***” – altså det helt inverse av tenning i ordets rette og gode forstand.
Forstått?
01/02/2007 kl. 8:38 am
Cathrine
Oioi, himan.. rolig
Jeg regner jo med at siden det er så mange gravide som røyker så finnes det folk som er uenige.. de som røyker må gjerne gjøre det, men jeg synes det er noe bekymringsverdig at man driver med det i dagens opplyste samfunn. Tenk å risikere deler av livet sitt og i tillegg lukte vondt…
Vet du hva ei bekjent sa til meg da jeg konfronterte henne og lurte på om hun kanskje skulle trappe ned? “Nei, jeg blir nok ikke gammel uansett, jeg, så da kan jeg like gjerne røyke.”
40 om dagen. Du skal ikke se bort fra at dama typisk nok sikkert blir 90.
01/02/2007 kl. 9:47 am
himan
Har også hørt at damer som røyker mens de går rundt med magen i været også ofte får barn som blir “mindre” enn andre barn (les: lavere). Kanskje de rett og slett ikke liker at barna deres blir høye? At de hater å se opp på folk? Særlig barna sine…?
Egoister!
I give up!
01/02/2007 kl. 1:22 pm
Violent Dream
Først:
Jeg har slutta å røyke selv, og for meg var det lett – vel og merke den femte gangen jeg prøvde å slutte. Jeg kunne for min del aldri tenke meg å sitte i samme rom som en som røyker en gang hvis jeg blir gravid. Bare så vi har det på det rene før dere leser videre.
Deretter:
Jeg har dog hatt venninner i den situasjonen at de ikke var i stand til å slutte å røyke, selv ikke da de ble gravide. Det er faktisk sånn for noen at de på en måte må velge mellom røyken og antidepressiva fordi enkelte, spesielt hvis de er i en allerede vanskelig livssituasjon, vil gå rett ned i nattsvart depresjon hvis de slutter, som en psykisk og også kjemisk konsekvens.
Jeg, for eksempel, som har en sterk psyke og et forholdsvis harmonisk liv, satt og rugga frem og tilbake og gråt fordi Kurt Cobain var død. Han hadde vært borte i 10 år, og jeg visste ikke hvem han var engang på den tida.
Derfor tror jeg faktisk det kan være bedre med en røyk eller to når det blir for jævlig enn å gå ni måneder med valium, lykkepiller og kanskje også mer selvdestruktive vaner.
Selvfølgelig finnes dem som rett og slett bare gir faen, men mange (de fleste) gjør seriøse forsøk på å slutte, og lever med en samvittighet som er like svart som lungene den tiden de går gravide, ammer og så trer inn i rollemodellfunksjonen. Ingen vil barnet sitt noe vondt. Alle vet at røyk ikke er bra.
Ting er ikke alltid svart/hvitt – og jeg velger heller å være glad for at jeg er en av de “sterke” enn å dømme dem som ikke er det. Ofte har de nok å slite med fra før.
01/02/2007 kl. 2:03 pm
Cathrine
VD: Jeg klarer ikke å se at det skal være så forbasket vanskelig å slutte å røyke – og dersom de må gå på antidepressiva istedet gir det meg skumle signaler om deres foreldrerolle. De fleste har faktisk ikke svart samvittighet. De gravide jeg vet om som røyker gjør dette uten et fnugg av sympati for babyen. Ni måneder er ikke hele verden – det er lenge, ja – men det er bedre å ta en røyk i ny og ne etter ungen er født, mens den ligger inne og sover og moren står på trappa. Det er langt over grensa det også, men tross alt bedre enn røyking under svangerskapet. Når man har vært idiot nok til å begynne å røyke, må man også ta konsekvensen av dette når man blir gravid.
Beklager.
I mitt vokabular er det ingenting som heter “ikke i stand til å slutte” – har man vært istand til å begynne, er man istand til å slutte. Så enkelt er det. Oldefaren min begynte å røyke da han var 13. Da han var 72 bråsluttet han. Fordi han ville.
Da kan man for pokker gjøre en innsats for barnet i magen.
Dersom røyken er med på å gjøre ting mer harmonisk, er det noe som er riv ruskende galt.
01/02/2007 kl. 3:45 pm
Violent Dream
Det er jævlig mye som er riv ruskende galt her i verden.
01/02/2007 kl. 8:31 pm
Cathrine
Det vet jeg.
01/02/2007 kl. 9:22 pm
Thomas
Røykeslutt er ikke så greit som du skal ha det til. Selv om noen får til noe, betyr det ikke at alle får det til. Har du forresten hatt abstinenser før, så du veit kan relatere noe til det du snakker om?
01/02/2007 kl. 9:42 pm
Cathrine
Jeg er utstyrt med en god porsjon vett som har avgjort at jeg ikke har foretatt meg noe som senere har gitt meg abstinenser.
Thomas, det å begynne å røyke er et dumt valg mange tar – men man MÅ da kunne takle konsekvensene av det? Det er ikke samme sak for menn, som forblir temmelig ugravide, men å slutte å røyke for 9 mnd burde faktisk være noe folk greier.
01/02/2007 kl. 9:49 pm
Cathrine
…den kommentaren blir sikkert tolket dithen at du/dere tror jeg mener jeg er så smart at jeg vet alt. Det stemmer ikke.
I motsetning til noen bloggere, og mennesker generelt, tror jeg ikke at min mening er den eneste rette.
Jeg forbeholder meg bare retten til å ha den.
02/02/2007 kl. 3:32 pm
Thomas
Jeg vil først understreke at jeg er helt enig i at gravide ikke burde røyke. Heller ikke syns jeg det er greit å røyke unger opp i fjeset. Jeg er også av den oppfatning at enhver klarer å gjøre akkurat det man vil.
Når det er understreket, vil jeg også benytte muligheten til å understreke at du ikke aner hva du snakker om. I lys av dette kan det virke som om du er litt bastant.
02/02/2007 kl. 3:39 pm
Undre
Vil bare tipse om DENNE bloggposten, som var ganske treffende.
Jeg tror det finnes noen tilfeller der røyking under svangerskapet kommer ut som et bedre alternativ enn å slutte å røyke, men det aner meg at da er det noe som er såpass galt med/rundt den gravide at jeg er ikke tror at de vil være særlig gode/kompetente mødre/foreldre når barnet kommer.
02/02/2007 kl. 3:40 pm
Undre
Oisann. Havnet jeg i spamfilteret nå?
02/02/2007 kl. 5:07 pm
Cathrine
Jeg aner hva jeg snakker om like fullt som deg, Thomas.
02/02/2007 kl. 5:11 pm
Cathrine
Undre: Jepp, det gjorde du. Har fikset det nå.
02/02/2007 kl. 8:00 pm
Lenemor
Jeg har hatt abstinenser og vet hva jeg snakker om Thomas, og jeg er likevel helt enig med Cathrine.
Alle kan slutte hvis de bare vil nok og er villige til å gjøre det som trengs, uansett hvor ubehagelig det er.
Ikke kjøper jeg Violent Dream sine uttalelser om at et par røyk om dagen er bedre enn å f.eks. gå på valium hele svangerskapet. Hvis det er de to eneste alternativene, noe jeg finner høyst merkverdig med tanke på all den kunnskapen jeg etter vært har fått, så få de søren meg drite å bli gravide.
Og ja, jeg aner hva jeg snakker om når det gjelder den delen også.
02/02/2007 kl. 8:22 pm
Cathrine
Du skulle søren meg hatt en pris, Lenemor.Jeg er så sikker på at poden din har verdens beste mamma!
02/02/2007 kl. 8:56 pm
Violent Dream
Lenemor: tro det eller ei, men det er faktisk ikke alle svangerskap som er like planlagte heller.
03/02/2007 kl. 9:58 am
Thomas
Lenemor: Som sagt tror jeg også at enhver klarer å gjøre det man vil. Jeg har nettopp kutta kraftig i røykinga sjøl. Likevel kan jeg forstå at noen har problemer med å slutte. At de da kan drite i å bli gravide er jeg også enig i.
03/02/2007 kl. 10:14 am
Cathrine
Men Thomas, da mener du jo akkurat det samme som meg da? Og Lenemor har faktisk sabla gode poenger – og erfaringer.
Det jeg mente med denne posten var at siden NOEN klarer – bør ALLE klare! Det går faktisk på viljestyrke, og dersom kroppen er så nikotinavhengig finnes det andre måter å gi den det på en gjennom sigaretten.
Dette mener jeg, og det er jeg urokkelig på!
03/02/2007 kl. 3:04 pm
Lenemor
Takker og bukker Cathrine.
Om poden min har verdens beste mamma er jeg nå ikke så sikker på, men at jeg gjør et ærlig forsøk, det kan jeg skrive under på.
Og når det gjelder uplanlagte svangerskap..
Ikke få meg til å begynne en gang.
Det finnes ikke noe slikt i min bok så fremst man ikke blir voldtatt eller er maks uheldig i form av at p-pillene man tar hver eneste dag uten å glemme en eneste en, eller den helt nye kondomen man bruker i edru tilstand og med korte fine negler og velger å sette på mannen selv, får en rift.
Min elskede lille pode var planlagt i den grad at jeg valgte å ha ubeskyttet sex. Som den oppegående kvinnen jeg er vet jeg innerst inne at det kan føre til svangerskap. Det er ikke nødvendigvis alltid ønskelig, men man vet det kan skje, og dermed er det “planlagt” når man velger å ta den risken. Eller når man velger å være “skjødesløs” med prevensjonen. Jeg skriver det i anførselstegn fordi det er mange måter å være det, og de aller fleste vil ikke være enig i at det er rett ord å bruke. Men jeg syns i grunnen det, og velger å bruke det slik..
Urokkelig her også Cathrine
På det meste til det motsatte er bevist
04/02/2007 kl. 9:04 pm
Thomas
Cathrine, vi deler noen meninger. På andre punkter er vi uenige.
At alle som vil klarer å slutte å røyke er for eksempel ikke det samme som at alle klarer å slutte å røyke. “Hvis noen klarer noe, så bør alle klare det” er også argumentasjon som ikke henger sammen logisk.
07/02/2007 kl. 5:45 pm
radiohode
ALLE klarer å slutte å røyke om de vil. Det er BESLUTNINGEN om å ville slutte som er bøygen. Når en med like laber viljestyrke som meg klarte det, så kan faktisk alle.
07/02/2007 kl. 7:03 pm
Cathrine
Radiohode: Applaus!!
08/02/2007 kl. 2:01 am
Thomas
@Radiohode: Deg er jeg enig med…
08/02/2007 kl. 12:06 pm
Cathrine
Da er du enig med meg også, Thomas… men kanskje man formulerer seg ulikt her i verden?