Denne posten er en del av Nordstafett ’07. Jeg overtar pinnen etter Tor André, som usjenert ga meg oppgaven om å forklare forskjellen på hunde- og kattemennesker.

Vi mennesker kategoriserer hverandre alltid i ulike grupper.
Også i forhold til hvilket kjæledyr man har.

Et kattemenneske. Vi har hørt ordet. Men hva betyr det egentlig? Det kan da ikke bety at man er et billig, grådig, sta, grasiøst og bedagelig menneske? Som tigger sidemannens mat selvom det akkurat har spist seg mett og bruker naboens hage som do?
Nei, det må komme av noe annet. Jeg må først kartlegge hva en katt er og hva en hund er.

De gamle egypterne utviklet forholdet til katten, som ble et hellig dyr i denne kulturen. Høyden av kattedyrkelsen var rundt år 400 f.Kr. med gudinnen Bastet. Hun hadde en kvinnes kropp og hodet til en katt. Hun var assosiert med egenskaper som moderlighet, fruktbarhet, eleganse og skjønnhet.

Se det. Litt mer enn å slikke seg i rompa og ikke være så nøye med hvor man har sengen sin.

Når det gjelder hundemennesker er det gitt at disse gjerne er fornuftige, velstående og familiekjære/urbane/sporty – alt etter hvilken rase de velger. Hunden ser ut til å ha høyere status enn katt. Om dette kommer av økonomiske grunner, sosiokulturelle betingelser eller om det rett og slett er fordi hunden er et smartere valg som kjæledyr – det lar jeg hver enkelt bestemme selv.

Hundens bruksegenskaper er svært allsidige. I dag trenes det til og med opp hunder som kan oppdage alvorlige sykdommer, som kreft, på et langt tidligere stadium enn noe instrument kan klare det.

Katt og hund er to ekstremt ulike individer. Akkurat som vi mennesker er. Jeg tror definisjonen kattemenneske/ hundemenneske er avledet fra hvordan vi er som mennesker. Katten representerer en mer bedagelig livsstil, den trenger ikke å luftes og den styrer stort sett hverdagen sin selv. Hunden er et dyr som trenger daglig mosjon, må gå i bånd, ha faste tilmålte måltider og helst være renraset.

Et hundemenneske er derfor et menneske som er opptatt av rutiner, som liker å ha en tett agenda, og som er bunnløst knyttet til sine nære og kjære. Hundemennesker trenger disiplin og de hater å være alene – de er sosiale og omgjengelige mennesker. De adlyder og lytter til andre, og de gjør som regel det de blir bedt om.

Et kattemenneske er et menneske som ikke er så opptatt av faste rutiner, og som trives best med en impulsiv hverdag. En slik person er ofte opptatt av utseendet, men ikke nødvendigvis trening. Kattemennesker er selvstendige og hyggelige mot de som er hyggelige mot dem i utgangspunktet. De liker ikke å få kjeft, og de liker ikke formaninger.

Jeg, for eksempel, er et kattemenneske. Men det er like mye fordi jeg elsker katten. Dens grasiøsitet og vakre, myke utseende. Alle kattedyr varmer hjertet mitt. Så om det er tilfeldig at jeg er litt lat, litt opptatt av at ansiktet er noe sminket og at frisyren er i behold og at jeg ikke liker at folk skal fortelle meg hva jeg skal gjøre når ….

– det vet jeg ikke.

– Jeg ber om unnskyldning for all min uvitenhet, og ber om at ingen føler seg støtt av denne posten. Jeg visste ikke om noen forskjell på katte- og hundemennesker, og vet det fortsatt ikke. Derimot er jeg åpen for innspill, og oppfordrer til å kjøre debatt på dette temaet!

Relatert:
Wikipedia; hund
Wikipedia; katt

Pinnen sendes herved videre til Rockette, og hun skal fortelle om fordelen med menn i barnehagen.

