Sonja har tagget meg og gitt meg i oppgave å oppsummere hva i mitt liv som nå har 20-års jubileum. Umiddelbart tenkte jeg bare: dette går ikke, jeg husker ikke 20 år tilbake. Men joda, jeg gjør det. Noe:

I 1987 var jeg en seksåring på førskolen. Jeg likte førskolen.
Der lekte vi under bordene, sang «Jeg er en liten undulat» før maten og malte ofte.
Det beste var å lese. Jeg satt ved siden av frøken og leste inni meg i smug. For jeg kunne lese. Det lærte jeg da jeg var fire, av en iherdig og engasjert åtte år eldre tante.
Jeg gledet meg vilt til å begynne på skolen året etter.

Min interesse, eller skal vi si usannsynlige begeistring, for dyr og spesielt katter, begynte å bli meget synlig. Nabokjerringas 3 katter fikk kull oftere enn vi andre spiste middag, og mang en time ble tilbragt ved siden av sofaen ved esken til pusemødrene og deres små. Jeg valgte meg min egen. Min. Jeg kalte den Gråpus. Den var bare min. Men ingen andre visste det.

Jeg nøt å være midtpunktet på burdagen min. Nasjonaldagen. Og som seksåring trodde jeg innbitt på at alle som sa «gratulerer med dagen» sa det fordi jeg hadde bursdag. Jeg liker å tro det den dag i dag.

Nabojenta og jeg var på denne tiden begynt å bli fanatisk opptatte av babyer og reproduksjon. Barbiene våre ble alle flerbarnsmødre og alle hadde de lange og naturlige fødsler. Papirdukker og dokker i alle former var en voldsom interesse vi fikk.

Julegleden begynte å spire. Barnegleden med nisser, pepperkakebaking og pakker har jeg i aller høyeste grad beholdt.

Også var jeg stolt storesøster. Eller, en litt fortvilt storesøster, fordi alt den toårige lillebroren sa var «mamma, pappa, faen». Oppofrende, høflig og språklig dannet som jeg var føltes det fryktelig med en lillebror som bannet så det steika. Idag er det imidlertid ustyrtelig morsomt å minne Bror på hans språkvaner som barn.

For å oppsummere er den lille seksåringen idag blitt en voksen jente. Men når jeg kjenner etter er hun der inne et eller annet sted.

Og noe hun har bært med seg siden 1987, og many years to come, er livsgleden.
Gleden ved familie, venner, kjæreste og livet generelt.

Den vil feire 20 års-jubileum flere ganger.

(Jeg tagger herved Violent Dream, Lenemor og M. Enjoy, guys! 😀 )

