Ingen har vel klart å unngå å få med seg alle eskapadene i Bulgaria – og da hovedsaklig Sunny Beach – om dagen.

Jeg har lettere rystet lest om drap, voldtekter, overfall og slåsskamper. Bulgaria var blitt et sted vi i den yngre generasjonen ble oppfordret til å reise til – på grunn av uteliv, rimelig mat & drikke og strender lange som et vondt år. Plutselig er Sunny Beach forvandlet til et helvete og er ikke lenger særlig turistvennlig.

Jeg har vært i Sunny Beach. I 2004 satte vi og et vennepar kursen sydover. Det tok meg ca. 3 dager å slutte å være fascinert av stedet. For all del, stranden var flott, nydelig vann og deilig sandbunn. Gamlebyen Nessebar var ukens højdare. Og paret vi reiste med reddet virkelig hele turen. Bedre reisefølge får man ikke.

Fascinasjonen som forsvant var et resultat av litt i overkant mye tigging – fra både barn og voksne, matforgiftning, pinlige opplevelser (ved observasjon av!) med landsmenn på diskoteker, dyreplageri og turistrettede strender, barer og handlegater så langt øyet kunne se. Tok man seg tid, kunne man imidlertid snuble over et og annet strøk med positive opplevelser. Det skal stedet ha.

La meg bare begynne. Jeg og sambo hadde funnet oss en restaurant i nærheten av sentrum. Mens vi ventet på maten skulle jeg krysse gaten for å ta ut penger i minibanken. Det var to trappetrinn opp til banken. Mens jeg stod der og bestemte meg for beløp skimtet jeg bevegelser i øyekroken. Der kom en gutt på noe jeg antar å være rundt sju år, og han hadde ett mål for øyet – eller snarere to mål: Å observere koden min og få kloa i pengene. Jeg ble så forfjamset og stresset at jeg slang armen ut så ungen gikk i bakken med et brak. Tanken som da meldte seg var «nå kommer sikkert faren hans og alle 26 onklene og voldtar meg». Aldri i mitt liv har jeg beveget meg fra A til Å i så hurtig tempo. Ingen fedre eller onkler kom og tok meg, men dette var en forferdelig opplevelse. Og det verste av alt var at dette var en liten gutt som allerede lærer seg svindel, ran og umoral. Fordi han må. Han er antakelig blitt sendt på gaten nettopp for å skaffe familien penger.

Dyremishandelen jeg nevnte var minikrokodiller og slanger som på kveldstid ble båret rundt. Krokodillen, alligatoren eller hva det nå var, hadde fått utallige runder med bred tape rundt kjeften, og mannen som holdt den klemte halen inn mot brystet. For rundt en hundrelapp kunne turister være så ufattelig heldige å holde dyret og få et bilde som souvernir. Forkastelig. Dette synes jeg var akkurat like ille som å slå en hund. Dyr er dyr, og når mennesker bruker makt mot dem helt uten grunn blir jeg provosert.

Matforgiftningen. «Åh, uerfarne turist» tenker du nå. Men neida, denne frøkna har reist før, og magetabletter ble påbegynt på forhånd og vi tok alle 4 en hepatittvaksine. Det takker jeg min skaper for idag. Jeg tror vi garantert hadde fått viruset dersom vi ikke gjorde det.

Videre var det jo deilige king-size kakerlakker i senga og i badekaret, og mygg var klasket rundt på vegger. Og under ferien så jeg ikke så veldig mange fastboende, med unntak av en bulgarsk restaurant vi fant som virkelig hadde en super atmosfære og bra underholdning.

Jeg har reist flere steder og kan derfor si jeg har sammenligningsgrunnlag og erfaringer nok til å dra konklusjonen om Sunny Beach. Stedet har supre bademuligheter og når det er fint vær der er det jo unektelig veldig pent. Men vær obs på at du ligger og kiler sidemannen på armen – for solsengene står tett i tett kilometer på kilometer.

Nå skal ikke stedet selv ha all skyld. Man kan til en viss grad hindre mye selv, vi for eksempel oppsøkte ikke mørke gater eller gjorde noe nummer ut av oss på utesteder. Oppførselen til andre skandinavere var derimot helt fryktelig å observere. All moral og vett og forstand blir kastet avgårde og erstattet med ikke-eksisterende hemninger og ukjent antall alkoholenheter. Dette gjelder dog langt ifra bare Sunny Beach, vel og merke.

Jeg skal innrømme at jeg etter alt det som har skjedd i Bulgaria har fått meg til å tenke litt nøyere etter hvilken ferie vi egentlig hadde, og det er viktig å få med seg at det var gode opplevelser også. Jeg merket ikke så mye til bråk og vold, og badevannet var helt herlig. Svømmebassenget på hotellet til Vennene likeså.
Men det føles godt at jeg dro på en tid hvor alle disse episodene ennå var langt frem i tid, og at jeg ikke kan beskyldes for å følge strømmen. Jeg innrømmer at det lokket med billig mat og drikke, og milelange strender med turkist hav.
Billig var det. Milelange strender var det.

Men det holder dessverre ikke for meg i lengden – når jeg er på ferie.

