Og dét tror jammen meg prinsesse Märtha Louise også.
Alle har fått med seg nyheten om at hun skal starte engleskole, så det skal ikke også jeg kaste meg ut på å utdype her.
Det er lenge siden en sak fikk så rask og så mye omtale som denne. Jeg fikk med meg bomben først igår formiddag, og få timer etter var både artikler, diskusjonsforum og bloggbloggblogg fulle av både støtte og pepper.

Det som imidlertid inspirerer meg til denne posten, er det folk skriver om hverandres reaksjoner.

Jeg innrømmer det her og nå: Jeg er en skeptiker. Jeg liker å forholde meg til fysiske og håndfaste anekdotiske bevis, som konkretiserer at noe er. MEN – jeg er av den oppfatning at det antakelig finnes mer enn vi aner. Tross alt er det store deler av hjernen som aldri blir brukt. Og energier dør som vi vet aldri – men går over i andre former. Derfor er jeg en skeptiker med åpning for innflytelse og overbevisning. La meg presisere at jeg overhodet ikke dømmer de troende. Faktisk beundrer jeg dem, for de har en evne jeg mangler – de klarer å holde fast ved noe kun ved hjelp av tankene.

Det jeg ville ha frem er at det antakelig finnes to grupper: Skeptikerne og de som tror. Eller finnes det flere?

Og er det ikke greit at alle har sin egen oppfatning? Når landets prinsesse står frem med noe som fortsatt er sett på som noe for spesielt interessert, må det bli reaksjoner. Og ikke alle er like positive.
Jeg skal innrømme at jeg først tenkte «dette var da god PR, å ha en prinsessetittel for å fronte en engleskole» og «herregud, Märtha er jo kongelig og nå tar dette helt av». Men Märtha er jo et menneske også. Antakelig ikke en oppmerksomhetssyk ung dame som er ute etter å tyne penger ut av fattige folk. Hun kan lett skaffe seg oppmerksomhet på andre måter enn dette, og det at hun nå gjør seg utilgjengelig for media vil vel si at hun faktisk ikke gjør dette for å skape reaksjoner – selv om hun visste de ville komme.
Jeg ser dette nå. Jeg er et menneske som først får en reaksjon, som siden kan forandre seg drastisk over på helt andre plan.

Og hvis jeg først skal overbevises om at noe finnes, er jeg glad for at det er snakk om engler og ikke Satan eller noe.

